دهیاری هندور

دهیاری هندور

پایگاه اطلاع رسانی
دهیاری هندور

دهیاری هندور

پایگاه اطلاع رسانی

معرفی روستای هندور

 روستای هندور یکی از روستاهای دهستان چایباسار جنوبی از توابع بخش مرکزی شهرستان ماکو می‌باشد ، این روستا به لحاظ استقرار مکانی ، در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ماکو واقع شده است . از نظر موقعیت جغرافیایی این روستا در طول شرقی 44 درجه  و 36 دقیقه وعرض شمالی 39 درجه و 16 دقیقه واقع گردیده است . 

  روستای هندور از نوع روستاهای دره‌ای است که از نظر بافت فیزیکی دارای بافت متراکم بوده و در نزدیکی راه ارتباطی بین المللی و کنار رود‌خانه زنگبار ودره‌ای سرسبز شکل گرفته است . 

  

 از نظر موقعیت نسبی  از سمت شرق به روستای قزل داغ عجم ، از سمت غرب به روستای گاموس ، از سمت شمال به روستای قره‌تپه  و ازسمت جنوب به روستای دوه‌یاتان محدود می شود .  

 در مورد وجه تسمیه روستا هیچ گونه منابع مکتوبی در دست نیست اما باتوجه به اظهار‌نظر ریش سفیدان  و اهالی به دلیل وجود ارامنه در زمانهای قدیم این اصطلاح رواج پیدا کرده است ، براساس آمار سرشماری سال 1390 روستا دارای 217 خانوار و 791 نفر جمعیت بوده و شغل اصلی مردمان آن کشاورزی ، باغداری ، دامداری و خدماتی می باشد.
در ادامه ، مطلب ارسالی یکی از کاربران در رابطه با معنی نام روستا را باهم می خوانیم :
( هندبار! _ هاندووار )

هندوار روستایی تاریخی و با طبیعت زیبا که در فرونشست حاشیه شرقی دره ماکو قرار دارد و قابلیت تبدیل شدن به یکی از محلات تفریحی و قطب گردشگری حوزه شهری ماکو را دارد. این منطقه از قدیم در مسیر راه خروجی و راه کاروان های بار از غرب به ایران ، هند و چین قرار داشت.

در زمان جنگ جهانی اول ایستگاه (واغذال) راه آهن هندوار نقش مهمی در انتقال نیروهای روسی از زنگنه در مرز نخچوان تا دولت عثمانی را داشت. و در صفحات خاطرات سردار محترم (عزیزالسطان شوهر خاله احمد شاه ) آمده است :

)به ۱۰ شهر ربیع الثانی ۱۳۳۶ قمری ، ساعت چهار از شب گذشته خبر رسید که در «واغذال» (ایستگاه) هندوار که دو فرسخی ماکو است ، اکراد با سالدات روس مشغول جنگ هستند.(

اما از وجه تسمیه هندوار نوشته ی مستندی در دست نیست و از زمان های قدیم در حاشیه ماکو در هندور نشانه های تاریخی حیات بشری و تمدن انسانی وجود داشته است.

در ریشه یابی معنی واژه هندوار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف:در منابع ترکی از هندوار به پیرامون و اطراف اشاره می کنند.

ب:هندوار" را با تلفظ محلی "هاندوار" / هان / دوار که همان تبدیل شده خان دیوار است. که بدلیل وجود دیوار یا آب بند دیواری متعلق به خان محل نامگذاری شده باشد. ( در شکل "هان داوار " محل گوسفندان خان)

ج : "هند " در لغت نامه ها معنی " راه " را هم دارد که با ترکیب "هندبار" می توان گفت منطقه "هندوار" مسیر بار شهر بوده است.

د: هندوار اگر تغییر یافته " اند بر " باشد یعنی خانه های کاه گلی

ه:درمنابع لغوی " هندبار "را هم معنی با "زنگبار" می دانند. اگر فرضیه وجه تسمیه رودخانه زنگبار در معنای کنایه ای دوات با مرکب مشکی صحیح باشد می توان گفت هندوار در اصل "هندبار" همان "زنگبار" باشد شکی نیست. " هند" و "زنگ" به معنی سیاه در اینجا می باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
پویان سه‌شنبه 3 اسفند 1395 ساعت 17:21 http://telegram.me/shavarshanmaku

Shavarshan:
@Shavarshanmaku
هندوار ماکو
( هندبار! _ هاندووار )
هندوار روستایی تاریخی و با طبیعت زیبا که در فرونشست حاشیه شرقی دره ماکو قرار دارد و قابلیت تبدیل شدن به یکی از محلات تفریحی و قطب گردشگری حوزه شهری ماکو را دارد.
این منطقه که از قدیم در مسیر راه خروجی و راه کاروان های بار از غرب به ایران ،هند و چین قرار داشت.
در زمان جنگ جهانی اول ایستگاه (واغذال) راه آهن هندوار نقش مهمی در انتقال نیروهای روسی از زنگنه در مرز نخچوان تا دولت عثمانی را داشت. و در صفحات خاطرات سردار محترم (عزیزالسطان شوهر خاله احمد شاه )آمده است :
(به ۱۰ شهر ربیع الثانی ۱۳۳۶ قمری : ساعت چهار از شب گذشته خبر رسید که در «واغذال» (ایستگاه) هندوار که دو فرسخی ماکو است، اکراد با سالدات روس مشغول جنگ هستند.)
اما از وجه تسمیه هندوار نوشته ی مستندی در دست نیست و از زمان های قدیم در حاشیه ماکو در هندور نشانه های تاریخی حیات بشری و تمدن انسانی وجود داشته است.
در ریشه یابی معنی واژه هندوار میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
الف :
در منابع ترکی از هندوار به پیرامون و اطراف اشاره میکنند.
ب :
"هندوار" را با تلفظ محلی "هاندوار" / هان / دوار که همان تبدیل شده خان دیوار است. که بدلیل وجود دیوار یا اب بند دیواری متعلق به خان محل نامگذاری شده باشد. ( در شکل "هان داوار " محل گوسفندان خان )
ج:
" هند " در لغت نامه ها معنی " راه " را هم دارد که با ترکیب "هندبار" میتوان گفت منطقه "هندوار" مسیر بار شهر بوده است.
د: هندوار را اگر تغییر یافته " اند بر " باشد یعنی خانه های کاه گلی
ه:
درمنابع لغوی " هندبار "را هم معنی با "زنگبار" میدانند. اگر فرضیه وجه تسمیه رودخانه زنگبار در معنای کنایه ای دوات با مرکب مشکی صحیح باشد میتوان گفت هندوار در اصل "هندبار" همان "زنگبار" باشد شکی نیست. " هند" و "زنگ" به معنی سیاه در اینجا میباشد.

http://uupload.ir/files/0elx_بوستان_2_(1).jpg

@shavarshanmaku

م.فرجی چهارشنبه 12 خرداد 1395 ساعت 01:48

با سلام خدمت دهیار محترم درمورد وجه تسمیه روستامنابع مکتوبی نیست از ریش سفیدان پرسیده شده کاملا اشتباه است هندور اسم ترکی به معنی اطراف وپیرامون می باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد